© 2019 by Slora Gård | Givertjeneste: 3000.31.18009 | Tlf: 905 97 057 | post@slora.no | Instagram: sloragard

  • Facebook Basic Black

 Veveverksted

I tillegg til å drive Slora Gård er Cathrine billedvever.

Her er noe av det hun har produsert! 

Se CV her

Billedvev til stavkirken på Lia Gård -

"Velsignet er du"

 

«Noen dager senere dro Maria av sted og skyndte seg opp i fjellbygdene, til den byen i Juda hvor Sakarja bodde. Der gikk hun inn til Elisabet og hilste på henne. Da Elisabet hørte Marias hilsen, sparket barnet i magen hennes. Hun ble fylt av Den hellige ånd og ropte høyt: «Velsignet er du blant kvinner, og velsignet er frukten i ditt morsliv. Men hvordan kan det skje at min Herres mor kommer til meg? For da lyden av din hilsen nådde øret mitt, sparket barnet i magen min av fryd. Og salig er hun som trodde, for det som Herren har sagt henne, skal gå i oppfyllelse.» Lukas 1.39-45.

 

 

I stor takknemlighet til Lia og til menneskene som bor der begynte jeg på denne kreative prosessen. Når vi i vinterferien 1997 kom på vår første familieretreat på Lia, ble vi møtt og sett. Vi hadde akkurat flyttet til Slora Gård og bar på en liten spire av et nytt liv inne i oss. Så møtte vi Ingeborg og Sigmund som hadde god erfaring med å leve dette ‘annerledes’ livet. De så oss, forsto oss, og velsignet oss. Det er vi veldig takknemlig for. Akkurat slik som jeg tenker det var godt for Maria å komme på besøk til Elisabet. En som selv hadde opplevd et under. En som hadde levd litt lenger og som kunne se og velsigne unge Maria.

 

Jeg ønsker at veven skal si dette til alle som kommer inn i Johanneskirken. - «Velsignet er du»

 

Motivet av kvinnene er inspirert fra et takmaleri i Ål stavkirke. Det ble malt i middelalderen så klesdrakten er fra den tiden, ikke fra Maria og Elisabets egen tid. Marias ikoniske røde kjole, som jord, og blå kappe, som himmel, symboliserer at hun er selve møte mellom himmel og jord. I takmaleriet har gloriene til kvinnene forskjellige farger. Jeg har tolket dette som at Maria er Gudefødersken og den viktigste i katolsk middelalder og derfor har en glorie som kan minne om gull. Jeg la inn en gulltråd for å markere dette.

 

Åttebladsrosen/stjerna i bakgrunnen er i lang tid blitt brukt som et symbol på en velsignelse. Når denne stjerna ble vevd eller strikket skulle den gi lys og beskytte i natten, som i livets natt. Historisk sies det at de kalte strikkede trøyer, om det var en tynn silke eller en tykk ullgenser, for nattrøyer hvis de hadde 8 bladsstjerna på seg. Stjerna skulle beskytte, lyse, og lede mot seier over døden. En lykkeønskning - en velsignelse. Det at det er åtte blader på stjerna har også symbolsk betydning. Den åttende dagen i uken sto Jesus opp, dagen som ble utenfor tid og rom. Åtte er også et evighetssymbol hvis man legger det ned. En tro på en oppstandelse, en tro på en evighet, og en tro på et håp. 

 

Det er noen sommerfugler i vevnaden. Hvorfor de er med er for at Ingeborg på Lia samler på sommerfugler. 

 

Jeg hadde ikke kjent Ingeborg lenge før hun sa «Du burde spare på noe, det er veldig gøy». Jeg beundrer den lekenheten og jeg gikk en stund å tenkte på hva jeg skulle spare på. Valget ble sau, og nå har jeg huset fullt og levende sauer på jordet! Derfor er det også en sau i bildet, men det måtte være ikonografiske riktig så lammet bærer korset. Et frampek på Marias sønn - Jesu oppgave. 

 

«Se Guds lam» sa Johannes om Jesus. Bildet henger i en ny stavkirke på Lia Gård kirken heter Johanneskirken. Jeg har vevet det første møte mellom Johannes og Jesus. Det neste møte vi leser om er når Johannes døper Jesus, som er alterbildet i kirken. Dermed henger billedveven og alterbildet sammen.

Billedvev til bønnekapellet i Filadelfia

 

1/3

 

Inspirasjon: Linklede i Torino. 

Mange mener dette linklede er det samme som det står om i Johannes 20: 3-6

 

"Da dro Peter og den andre disippelen ut og kom til graven.  4 De løp sammen, men den andre disippelen løp fortere enn Peter og kom først.  5 Han bøyde seg fram og så linklærne ligge der, men gikk ikke inn i graven.  6 Simon Peter kom nå etter, og han gikk inn. Han så linklærne som lå der."

 

Dette er en omstridt teori. Det er ikke min intensjon å ta stilling til om dette er fakta eller en legende. Men som kunstnerisk inspirasjon av et Jesus uttrykk synes jeg det er veldig spennende. Det sies det finnes ingen blekkrester på kledet. Så teorien er at avtrykket må ha kommet  på klede fra et kraftig lys. Dette lyset tror man har kommet fra oppstandelsen.

 

Jeg lette etter et Jesus uttrykk som ikke var helt tydelig, som ikke var så vakkert som ikoner med gull og rene linjer. Jeg opplever at hvis dette avtrykket kom/skulle ha kommet på kledet  i det Jesus sto opp, så er det her i dette øyeblikket min tro ligger. For at Jesus er en historisk person vet vi. Men jeg tror at han sto opp igjen. Jeg tror at han er. JEG ER! I AM! 

 

Han er her nå. Han vil være her i alle øyeblikk mennesker søker inn i dette rommet for trøst, stillhet eller lovprisning.

 

Jesus er. Når Moses i sin tid spurte Gud hva han skulle svare folket når .........de så spør meg: Hva er hans navn? Hva skal jeg da svare dem?» Gud svarte Moses: «Jeg er den jeg er.» 2.Mosebok.3.13 og 14.

 

Guds navn er : Jeg er.

4 lesepultkleder i

kirkeårets farger

 

Henger i Ski nye Kirke

"Tro" 2014 97 x 90 cm

"Vår dypeste frykt er ikke vår utilstrekkelighet.

Vår dypeste frykt er at vi er sterke, ja sterkere enn alt som kan måles.

Det er våre gode sider, ikke de mørke som skremmer oss mest.

Du tenker; Hvem er jeg som kan si:

Jeg er praktfull, genial og fantastisk.

Jeg spør deg; Hvem er du som ikke våger å være dette?

Du er et barn av Gud!

Å gjøre seg selv liten,

gjør ikke verden bedre.

Det finnes ingen klokskap i å gjøre seg selv liten for at andre ikke skal føle seg usikre i ditt nærvær.

Du er født og bekrefter Guds storhet, 

slik den lever i ditt hjerte.

Og Guds storhet finnes i oss alle.

Når vi tillater vårt indre liv å skinne, 

gir vi andre mennesker rett til å gjøre det samme.

Når vi frigjør frykten i våre hjerter, 

vil vår tilstedeværelse frigjøre andre."

 

Marianne Williamson

"Håp" 2014 84 x 90 cm

"Deues semper major - Gud er større" 2011 190 x 140 cm

Henger i Iladalen kirke

"Velsignelse" 2009 56 x 82 cm

"De tre rosene" 2008 

Hver rose er 65 x 50 cm

"Det var en deilig sommerdag" 2004 

  150 x 150 cm

 

Cathrine Staurung Hansrud

Utdannelse

Tegning, Form og Farge

Folkeuniversitetet

 

2-årig høgskolekandidatstudium i

Billedvev, form og farge

Høgskolen i Oslo

 

Kristen billedkunst 1

Det teologiske Menighetsfakultet

 

Kristen billedkunst 2

Det teologiske Menighetsfakultet

 

Utstilling:

Grünerløkka bibliotek

Gjesteutstiller Vågsenteret

 

Utsmykning:

Iladalen kirke

Ski Nye kirke

Bønnekapellet i Filiadelfiakirken

Stavkirken på Lia Gård

2001-2002

 

 

2002-2004

 

 

 

2004

 

 

2014

 

 

 

2004

2014

 

 

2011

2014

2016

2019

"Kjærlighet" 2010  117 x 69 cm